Werk - 002

Betonnen Boot

Walk-in workshop met buurtbewoners en fysieke betonnen boot, om te bewijzen dat beton drijft. Nu deel van de permanente collectie van de Verbeke Foundation , vergezeld van een verkrijgbare publicatie.

Lees meerLees minder

De waterkant is een marge. Het is een fragiele zone waar twee realiteiten elkaar ontmoeten. Meer dan dat ze bepaald wordt door één van beiden, is het voornamelijk het samenkomen ervan dat de waterkant vormt, betekenis verschaft. De waterkant is een drempel. De overgang van de ene naar de andere realiteit is niet onmogelijk, maar wel lastig. Het is een afgrond. Zelfs al is ze zo vlak als de kuststrook. Ze is fascinerend, misschien wel omdat we eigenlijk niet thuis horen aan de andere kant ervan. Ze demonstreert onze stunteligheid. Kade, steiger, golfbreker. We willen niet toegeven. Dus bouwden we een boot.

Een boot is valsspelen. Een stukje land over de grens proberen trekken. Een eiland zonder tectonische oorsprong. Een steiger zonder kade. Niet toegeven. Een boot van beton is een kaakslag. Of een ode, weet ik veel. Steen is van het land. Atlantis is steen over de grens. Dus bouwden we een boot. Van beton.

Efficiëntie betekent niet steeds interessant en onzinnigheid, nutteloosheid is best wel grappig. Gedurende het bestaan van de scheepvaart is al behoorlijk wat moeite gegaan in het vaartuig zo licht mogelijk maken. Kan beton drijven? Jazeker, al vertelt de waterlijn dat het ietwat nipt was.

Het beton moet in een niet al te rare vorm voorkomen, bij voorkeur: bootvorm. Maar ook mag het niet te zwaar, dus niet al te dik zijn. Een klassiek wapeningsijzeren skelet, bekleed met kippegaas en mortel. Geen granulaten. Een oud type van gewapend beton, maar nog steeds doeltreffend.

Werk - 002
002 BB PR foto tewaterlating
Een boot van beton. De boot drijft. Daarin twee blije architecten.
002 BB PR foto workshop
Stap 1: het lassen van een frame, een bijna kinderlijke driedimensionale tekening van een boot
002 BB PR foto workshop
Stap 2: het bekleden van de boot met gaas. Veel lagen kippengaas.
002 BB PR foto workshop
De derde stap: het ambachtelijk aanbrengen van een laag mortel op het gaas.
002 BB PR foto workshop
Stap 4. Wachten. Drogen.

De tewaterlating was nagelbijten. Alles was berekend. Maar toch. Langzaam zakt de kraan. De boot breekt de waterspiegel. De spanning op de touwen neemt af. De boot drijft.

002 BB PR foto tewaterlating 2
002 BB PR foto atelier 3
002 BB PR foto atelier 7
002 BB PR foto atelier 5
002 BB PR foto atelier 2
002 BB PR foto atelier 10

Na vele omwegen en jaren opslag in een loods was er plots een perfecte eindbestemming: Verbeke Foundation. Als deel van de permanente collectie rust de boot nu op de oever van de vijver, een plek waar de boot steeds heeft thuisgehoort, tussen land en water.

002 BB PR foto Verbeke 3
002 BB PR foto publicatie
Naar aanleiding van de vernissage in de Verbeke Foundation schreven en publiceerden we een boek over het leven van de boot. Ontdek meer onder ons tabblad Cultuur.