Ons team
Lees meerLees minderThomas
Thomas Roelandts is zaakvoerder en ir arch bij Marge architecten (afstudeerjaar 2010). Vooraleer van start te gaan met Marge deed Thomas ervaring op bij 360 architecten in Gent en Origin in Brussel. In beide kantoren kwam hij ruimschoots in aanraking met architectuur op preciaire, complexe of beschermde sites. Hij werkte ondermeer mee aan de herbestemming van het Postgebouw op de Korenmarkt in Gent, de Zoo van Antwerpen, de herbestemming van de Sint-Jans Evangelistenkerk Borgerhout en de herbestemming van Kasteel Schoonselhof temidden de begraafplaats Schoonselhof Antwerpen (Origin als projectcoördinator).

Steven
Steven Schreurs is zaakvoerder en ir arch bij Marge architecten (afstudeerjaar 2010). Vooraleer van start te gaan met Marge deed Steven eerst ervaring op bij Cluster Landscape, waarbij zijn vaardigheden in stadsontwerp en landschappelijke verweving verder werden aangescherpt. Na enkele jaren ervaring ging Steven aan de slag bij Poot/Roegiers architecten en Rooilijn Architectuur, waarbij de nadruk van zijn projecten lag op kleinschalig, tot middelgrote architectuur, die zich steeds inpast in specifieke stedelijke situaties.

Simon
Simon De Waepenaere is projectarchitect en ir arch bij Marge architecten (afstudeerjaar 2010). Simon studeerde af in de richting ‘stadsontwerp’ en ging daarna aan de slag bij Stephane Beel architecten. Daar deed hij jarenlange ervaring op met grootschallige projecten zoals het Afrikamuseum Tervuren of de Ark en de Twist aan de vaartkom in Leuven. Ondertussen is Simon al enkele jaren aan de slag bij Marge waarbij zijn talenten worden ingezet voor preciare herbestemmingen, moeilijke stedelijke sites, ...

Lien
Lien Baele is medewerker en architect bij Marge architecten (afstudeerjaar 2014). Na haar studie architectuur deed Lien op een aantal plaatsen ervaring op, waarbij vooral haar ervaring bij OR architecten er uit springt. Daar leerde ze op zelfstandige basis grote renovatie- en nieuwbouwprojecten realiseren, veelal in uitdagende stedelijke context. Haar organisatorish en architecturaal talent wordt dan ook bij Marge ingezet om de grotere projecten goed te beheren.

Valérie
Valérie Filliers is medewerker en architect bij Marge architecten (afstudeerjaar 2014). Na haar studie architectuur deed Valérie eerst een bijkomende opleiding meubelontwerp aan Thomas More hogeschool. Daarna deed ze ervaring op bij NU architectuuratelier en Bob McMaster, waar ze een gevoeligheid ontwikkelde voor kleinschaligere architectuurprojecten. Valérie neemt bij Marge architecten een heel aantal van specifieke kleinschalige architectuurprojecten onder haar vleugels.

Cynthia
Cynthia Scheire is medewerker en architect bij Marge architecten (afstudeerjaar 2018). Na haar studie architectuur deed Cynthia is ervaring op bij Tim Rogge Architecten, waar ze de liefde voor de kleinschallige projecten te pakken kreeg. Cynthia concentreert zich dan ook bij Marge vooral op particulieren renovaties en designontwerpen.

Fem
Fem De Rock is projectleider en ir-architect bij Marge architecten (afstudeerjaar 2010). Na haar studies deed Fem vele jaren ervaring op bij 360 architecten waar ze vooral op meergezinswoning-projecten werkte. Fem is nu bij Marge toegewezen aan één specifieke klant (BNP Paribas Fortis), waarbij ze vanuit haar opleiding als architect als 'geïnformeerde bouwheer' patrimonium projecten van BNP aanvoert.
Eva
Eva Delancker is medewerker en architect bij Marge architecten (afstudeerjaar 2019). Eva kreeg tijdens haar opleiding een sterke band met de kleinere schaal en het soort klantencontact, detail en architectuur dat daar vanuit gaat. Bijgevolg werkt Eva mee in onze cel 'kleine projecten', waarbij ze een heel aantal renovaties onder haar hoede neemt.

Onze visie
Marge
Marge architecten is een ontwerpbureau voor architectuur, design, masterplan en artistieke interventie. We beperken ons niet tot één type opdrachtgever, schaal of budget. Elke particulier of professional met een uitdagend project is welkom. Complexe ontwerpopdrachten zijn de boter op ons brood. Een favoriete niche of sector hebben we niet, dat houdt ons wakker en alert.
Anders
Ons werk is eclectisch, los van stempels of ego’s. Toch deelt elk project eenzelfde aanpak, houding en proces. Onze methode is uitgesproken luisterend en analytisch. Dit laat ons toe om de ontwerpvraag van onze klanten altijd uniek en persoonlijk te beantwoorden. Dat betekent niet hetzelfde als traag of duur, tenzij op verzoek. Wel betekent het architectuur integraal op maat.
Dieper
Half werk is geen optie. Om iets unieks af te leveren, gaan we ver in onze antwoorden en dienstverlening. Onze klanten willen we graag volledig ontzorgen, maar tegelijk heel hard betrekken bij het ontwerpproces. Een even belangrijke factor is onze grondigheid. Die leidt ons de weg naar een optimale controle over geld, tijd, techniek en vorm — tot in de kleinste graad van detail.
Meer
Marge beweegt tussen verschillende dingen, zonder exclusief tot één van hen te behoren. Aan de rand kristalliseert het nieuwe. Die rand zoeken we bewust op. Daar bevinden zich vaak verschillende, soms tegengestelde, factoren die ons aansporen om het alledaagse te overstijgen. Vruchtbaar slib. De neergekrabbelde kanttekening in een boek. Iets anders. Iets meer.
Onze werking
Ontwerpproces
Ons ontwerpproces is empatisch en iteratief. Dit betekent dat we eerst heel breed onderzoeken om dan in gezamelijke overlegrondes gradueel te vernauwen tot een voorkeursscenario. Dit proces stelt ons in staat om heel onderbouwd en analytisch te ontwerpen. Tegelijk laat het toe om heel empatisch te ontwerpen. Dit ontwerpproces is immers gesteurd op veel communicatie en overleg, waardoor we de projecten werkelijk op maat van de ontwerpvraag en de bouwheer kunnen beantwoorden. Voor de bouwheer kan dit een grote ontzorging en betrokkenheid betekenen door de transparantie van het proces. De inzet van doorgedreven en duidelijke communicatie wordt doorgetrokken naar alle andere actoren in het bouwproces: diensten en stakeholders, studiepartners en uitvoerders.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is meer dan cijfers alleen. Bij duurzaamheid wordt al snel vooral aan energiehuishouding gedacht. We denken meteen aan de vrij nauwe interpretatie van het woord duurzaamheid: de EPB-wetgeving die ons terecht vraagt BEN en passiefgebouwen te ontwerpen. Uiteraard is dit een bijzonder belangrijk deelaspect van het bouwproces waar de nodige aandacht aan besteed dient te worden.
Duurzaamheid betekent voor Marge echter meer; het bewust nadenken over de lange termijn, op doordachte wijze. In het bouwproces dient daarom naast het energie-aspect ook nagedacht te worden over de milieu-impact van de gemaakte keuzes, over het verder bouwen op een bestaand (cultureel) verleden, over circulariteit en herbruikbaarheid van materialen en gebouwen, maar ook over de toekomst van wonen zelf.
Daarom streven wij ernaar om in onze ontwerpen vooral geïntegreerd te werk te gaan en al deze factoren samen af te wegen. Haalbaarheidsstudies toetsen de voor- en nadelen van uiteenlopende scenarios voor eenzelfde ontwerpvraag reeds in het vroegste stadium voor al deze factoren ten opzichte van elkaar af. De technische partners (EPB-adviseur, …) worden reeds van in het begin in het ontwerpproces betrokken om zo het ontwerp op een intelligente manier af te stemmen op een efficiënte energiehuishouding. Er wordt in dit kader steeds gestreefd naar de hoogste score binnen de grenzen van de (financiële) mogelijkheden.
Op het punt van materiaalgebruik gaan we in onze ontwerpen bewust op zoek naar materialen met een lage impact/ecologische voetafdruk en hergebruik van materialen. Duurzaam hoeft niet duur te zijn.
Ten slotte onderzoeken we in ons reeds diverse portfolio de mogelijkheden van intelligente woonvormen. In de toekomst wordt wonen in stedelijke omgevingen immers vermoedelijk steeds meer compact wonen waarbij het leven zich zal afspelen in nieuwe woonformules die het klassieke patroon doorbreken. We denken daarbij aan zorgwoningen, kangoeroewoningen, co-housing maar ook flexibele woningen (nieuwe samengestelde gezinnen met fluctuerende bezetting), slimme woningen (verticaal wonen in een smalle en hoge woning op een miniscuul perceel), faseerbare woningen (transformatie toelaten voor levenslang wonen), enzoverder.
Wij zijn van overtuiging dat duurzaamheid betekent dat we bouwen voor vele levens. Dit betekent dat het gebouw zich als verzameling van materialen zo moet gedragen dat de levensduur lang en zuinig is, en wanneer het moment er komt, de materialen maximaal toelaten zich terug in de grondstoffenstroom te voegen. Ook betekent dit conceptueel bouwen voor meerdere levens. Monumenten van honderden jaren oud laten zich nog steeds, soms met kleine interventies, mooi herbestemmen, terwijl vele gebouwen uit de late 20e eeuw reeds tegen de vlakte gaan. We zijn ervan overtuigd dat gebouwen niet alleen op maat van hun huidige gebruikers moeten worden ontworpen, maar dat ze het ook moeten toelaten om blijvend gebruikt te worden, door gebruikers die we nu nog niet kennen, voor gebruiken die we nu nog niet kennen. De wereld verandert heel snel, ons patrimonium moet hiermee kunnen omgaan. Duurzaamheid in materiaal en plan dus, om te tijd het hoofd te bieden.
Budget
Omdat een groot aandeel van onze activiteiten zich bevindt in de sector van particuliere renovaties, hebben we al ruimte ervaring met budgetprojecten en budgetcontrole. Architecturale kwaliteit en strenge budgetten zijn zeker te verenigen. Project ‘Weifelwand’ gebruikt een staal en glas wand die is opgebouwd uit betaalbare standaard L-profielen. Het dak wordt bekleed met OSB en de dakramen krijgen een witte MDF dagkant: eenvoudige en heel betaalbare materialen krijgen door afwerking en compositie een hogere waarde. In project Décollage gebruiken we granitotegels als aanrecht, in plaats van ter plaats gegoten granito: betaalbaar elegant.
Wij beschouwen vanaf de eerste schetsen het budget als een werkinstrument, net zoals plannen of maquettes dat ook zijn. Dit betekent dat we niet in het wilde weg tekenen en dromen en dan nadien de raming opmaken, bijna als een voldongen feit. De raming maken wij echter steeds parallel op met de plannen. Deze wordt bij elke kleine tussenstap geüpdate en besproken met de bouwheer en eventuele andere betrokken partijen. Er wordt samen met aan de slag gegaan, dingen worden goedkoper geconcipieerd om bijvoorbeeld meer budget naar andere bouwelementen te laten gaan. Varianten, zowel in concept als materialiteit worden uitgebreid samen onderzocht en overwogen. Er worden besparingskolommen of zelfbouwkolommen toegevoegd aan de raming. Verschillende planscenarios worden niet over dezelfde kam gescheerd, maar krijgen ook elk hun afzonderlijke raming.
Deze manier van werken stelt ons in staat om architecturale kwaliteit te garanderen voor elk budget. Technisch dienen alle aangereikte oplossingen sowieso in orde te zijn. En ruimtelijkheid en esthetiek zijn creatieve begrippen. Het is net in deze creativiteit, gekoppeld aan de geïntegreerde aanpak van het budget, dat we de garantie vinden van kwaliteitsvolle architectuur.
De ramingsprijzen worden gebaseerd op prijzen van gelijkaardige projecten (schaal, concept, locatie,…). Eventueel onbekende prijzen van heel specifieke ontwerpen, worden nog in voorontwerp geraamd samen met kanshebber uitvoerders. De prijzen worden aangevuld met een percentage onzekerheid én met een percentage vermoedelijke inflatie, gebaseerd op de ABEX-index, gezien er tussen de eerste voorontwerpraming en de laatste aanbestedingsdossierraming een niet te verwaarlozen periode verstreken is..
In het uitvoeringsdossier wordt de budgetcontrole verder aangevuld met het heel precies verduidelijken van ‘inclusiviteiten’: wat wordt in bepaalde prijzen voorzien en wat niet. Dit vermijdt heel wat discussies en onduidelijkheden. Deze inclusiviteiten worden ook uitgebreid besproken in de aanbestedingsfase.
In de werffase wordt vorderingstaten en facturen van de aannemer gecontroleerd. Meer of minwerken/prijzen worden steeds voor uitvoering gesignaliseerd, besproken en afgewogen. Ook in deze fase vindt er ook open communicatie met alle betrokken partners plaats om eventuele varianten te overwegen, alternatieve details te bekijken. Dit vraagt een zeker engagement van ons en andere partijen. Maar we merken keer na keer dat deze werkwijze vruchten afwerpt.
Bureausamenstelling
Onze activiteiten als kantoor zijn divers, maar onze mensen op zich zijn gespecialiseerd. Om een dergelijk divers portfolio toch vakkundig aan te kunnen, hebben we twee cellen ontwikkeld. Een eerste cel is deze van de kleine projecten. Het betreft alle opdrachten met een complexiteit of schaal van een eengzinswoning. Concreet hebben we heel wat (voornamelijk particuliere) renovaties en nieuwbouwprojecten in ons portfolio. In deze cel worden ook de kunstinterventies en designprojecten uitgewerkt. Valérie en Cynthia die voltijds aan de slag zijn in deze cel hebben ondertussen een specifieke expertise opgebouwd die nodig is om projecten van een dergelijke schaal tot een goed einde te brengen. De tweede cel is deze van de grote projecten. Het betreft opdrachten met een complexiteit die deze van een eengezinswoning overstijgt. Concreet hebben we heel wat haalbaarheidsstudies, herbestemmingsstudies en masterplans in deze cel. De architectuurprojecten zijn hier ook van een grotere schaal, ondermeer een meergezinswoning en een apart-hotel. Simon en Lien hebben binnen deze cel specifieke expertises opgebouwd. De opdeling in cellen laat toe om tegelijk te specialiseren als persoon en te verbreden als bedrijf.
Elk project krijgt een toegewezen bestuurder, een toegewezen projectarchitect (dat ook als ‘single point of contact’ fungeert) en indien de schaal het toelaat, vast toegewezen medewerkers. De structuur is tegelijk horizontaal en verticaal, in die zin dat er natuurlijk verschillen zijn in verantwoordelijkheden en ervaringsniveaus, maar dat er tegelijk een open platform ontstaat waar iedereen mee vorm geeft aan het project. Op deze manier zetten we de juiste verantwoordelijkheden in op de juiste plek, maar ontstaat er ook een grote betrokkenheid van alle leden van het team.