Betonnen Boot Boek

Eigen gepubliceerd boek over de Betonnen Boot.

Lees meerLees minder

Ons project de Betonnen Boot heeft een hele weg afgelegd. Uiteindelijk is hij als deel van de collectie gestrand op de oevers van museumpark Verbeke Foundation. Naar aanleiding van het bereiken van deze laatste halte besloten we om een boekje te schrijven dat het verhaal van de boot verteld. Het boek heeft geen paginanummers onderaan de bladzijdes, maar data: steeds voortschrijdende data. Het boek wordt op die manier een ware ode aan de chronologische vertelling. Het verhaal start bij de origine van het idee, over de bouw en de tewaterlating en de lange zoektocht naar bestemming die volgde. Het boek is te koop voor 20 euro in Copyright Antwerpen en Gent en bij ons.

1 voorkaft
2 binnenwerk 1
BINNENZITTEN Winterslaap aan land. De omgeving is dezelfde als die van enkele maanden geleden, maar anders, rustiger, iedereen zit binnen achter aangedampte ramen en er ligt sneeuw in de straten. De herfstbladen liggen opgehoopt in de hoeken en de vorst staat aan de randen van het beton. Wanneer het dooit zal de grond wak worden.
3 binnenwerk 2
BUITENKOMEN Beton heeft veel geduld. Maar er dient iets te gebeuren. Het is tijd dat de boot eens buiten komt. Er worden foto's genomen, voor in het plakalbum. Portretten, langs alle zijdes. En dan van dicht. De boot wordt eerst gereinigd, om hem dan hopelijk terug in het slijk te kunnen leggen.
4 binnenwerk 3
HANDLEIDING: MORTEL De laatste stap is smerig en kinderlijk vertier. Het is de transformatie van staal naar steen, van licht naar zwaar, van een fragiele kuip naar een massieve boot. Voor het gemakkelijk bestrijken met mortel wordt de bootvorm omgekeerd opgelegd op een ondersteunende constructie, die toelaat om alle oppervlaktes van de boot te bewerken. Eventueel kunnen niet bereikbare zones in een tweede sessie worden afgewerkt. Echter is het voor de kwaliteit van belang dat het aanbrengen van de mortel zo veel mogelijk in één aansluitende fase gebeurt. De hoeveelheid mortel wordt het best bereid in een betonmolen. Bij het mengen is de hoeveelheid water van belang, te weinig water en de mortel is niet werkbaar, teveel water en de mortel is te zwak. Als het mengsel klaar is wordt de stalen vorm ermee besmeerd aan beide zijden totdat een goede dekking van het staal wordt bekomen. De mortel wordt in het gaas geduwd en dient alle ruimte op te vullen, zonder ingesloten holtes. Vervolgens kan de boot langs de buitenkant met een truweel een gladdere, toch aanwezige textuur krijgen en langs de binnenzijde kan de mortel worden uitgestreken met de handschoen, wat zorgt voor een korrelige, vrij brute afwerking.
5 achterkaft